Kalendarz-
z łacińskiego kalendae- „pierwszy dzień
miesiąca”, system rachuby dni i dłuższych
odstępów czasu.
Obecnie używanym prawie na całym świecie
kalendarzem jest kalendarz gregoriański |
|
Kalendarz juliański
kalendarz słoneczny
opracowany na życzenie Juliusza Cezara przez astronoma
egipskiego Sosygenesa i wprowadzony w życie 1 stycznia
46 p.n.e. jako kalendarz obowiązujący w państwie
rzymskim. Obowiązywał w Europie przez wiele stuleci: w
Polsce do 1582, w Rosji do 1918 a w Grecji aż do 1923.
Niektóre kościoły wciąż jeszcze posługują się
kalendarzem juliańskim. Powodem reformy kalendarza było
to, że wcześniej stosowany księżycowy kalendarz rzymski
rozregulował się, w wyniku czego w 46 p.n.e.
kalendarzowy grudzień wypadał we wrześniu. Dlatego, żeby
ponownie zsynchronizować kalendarz z porami roku, rok 46
p.n.e. wydłużono o 90 dni. Kalendarz juliański ustalał
długość roku na 365 dni plus jeden dzień przestępny co 4
lata. Średnia długość roku wynosiła 365,25 dnia.
W wyniku reformy
zmianie uległa długość poszczególnych miesięcy:
Martius (31) -
poświęcony Marsowi, •
Aprilis (30) - poświęcony Wenus, •
Maius (31) - poświęcony wszystkim bogom, •
Iunius (30) - poświęcony prawdopodobnie Lucjuszowi
Juniusowi Brutusowi, albo Junonie, •
Quintilis (31) = 'piąty', •
Sextilis (31) = 'szósty' - później Augustus na cześć
cesarza Augusta, •
September (31) = 'siódmy' - cesarz Kaligula zamierzał
zmienić nazwę miesiąca na "Germanicus", jednak zmiany
nie zostały oficjalnie przyjęte i September został
Septembrem, •
October (30) = 'ósmy', •
November (31) = 'dziewiąty', •
December (30) = 'dziesiąty', •
Ianuarius (31) - poświęcony Janusowi, •
Februarius (28) - przeznaczony na odbywane przed
początkiem nowego roku februa, czyli obrzędy
oczyszczające.
Dopiero od 8 roku n.e.
lata przestępne liczone są co 4 lata. Wcześniej, wbrew
woli Cezara, liczono je najprawdopodobniej co 3 lata
(zapewne przez pomyłkę albo niedbałość odpowiedzialnego
kapłana). Pierwszymi latami przestępnymi były 45 p.n.e.,
42 p.n.e. i 39 p.n.e. aż do 9 p.n.e., kiedy odkryto
nieprawidłowość. Dlatego też cesarz Oktawian August
zarządził, aby od roku 9 p.n.e. skorygować ten błąd nie
wstawiając przez jakiś czas dodatkowych dni do lat
przestępnych. Na cześć Oktawiana Augusta miesiąc
sierpień (Sextilis) nazwano jego imieniem (Augustus).
Nieprawdą jest natomiast podawana często historia jakoby
wydłużył on długość tego miesiąca kosztem lutego (gdyż
jakoby miesiąc poświęcony Augustowi miał mieć taką samą
długość jak miesiąc poświęcony Cezarowi). W
rzeczywistości długość miesięcy taka jaką znamy dziś
została ustalona już za czasów reformy Cezara.
Poniżej kolejność dla roku urzędowego (rok religijny
nadal zaczynał się w marcu):
Ianuarius (31) -
poświęcony Janusowi, •
Februarius (28) - przeznaczony na odbywane przez
początkiem nowego roku sakralnego februa, czyli obrzędy
oczyszczające. •
Martius (31) - poświęcony Marsowi, •
Aprilis (30) - poświęcony Wenus, •
Maius (31) - poświęcony wszystkim bogom, •
Iunius (30) - poświęcony prawdopodobnie Lucjuszowi
Juniusowi Brutusowi, albo Junonie, •
Iulius (31) - na cześć Juliusza Cezara, który urodził
się w tym miesiącu, •
Augustus (31) - na cześć cesarza Augusta, •
September (30) = 'siódmy', •
October (31) = 'ósmy', •
November (30) = 'dziewiąty', •
December (31) = 'dziesiąty'
Na temat tego, które
lata do 4 roku n.e. włącznie były przestępne, do dziś
toczą się dyskusje historyków. Pewne są dopiero lata
przestępne od 5 roku n.e.
Kalendarz juliański utrzymał wszystkie zewnętrzne cechy poprzedniego,
księżycowo-słonecznego kalendarza rzymskiego, a
zwłaszcza wstawianie dodatkowego dnia w roku przestępnym
pomiędzy 24 a 25 lutego, oraz podział miesiąca na fazy
księżyca (co w czysto słonecznym kalendarzu juliańskim
nie miało żadnego odbicia w rzeczywistości i utrzymywało
się siłą przyzwyczajenia). Dodatkowo, mimo zmiany
długości miesięcy, terminy Non oraz Idów pozostały
takie, jak przed reformą Cezara - to znaczy, Idy
wypadały 15 dnia tych miesięcy, które w kalendarzu
królewskim mają po 31 dni (jest to marzec, maj, lipiec i
październik), a w pozostałych trzynastego. Widać po tym,
że terminy te straciły w ludzkiej świadomości związek z
fazami księżyca na długo przed reformą juliańską.
W IV w. n.e. pod wpływem religii orientalnych zaczęto
stosować podział miesiąca na tygodnie.
Dni tygodnia nazywały się jak następuje:
dies Lunae - (dzień księżyca) - poniedziałek •
dies Martis - (dzień Marsa) - wtorek •
dies Mercurii - (dzień Merkurego) - środa •
dies Iovis - (dzień Jowisza) - czwartek •
dies Veneris - (dzień Wenus) - piątek •
dies Saturni albo Sabbatum - (dzień Saturna) - sobota •
dies Solis - (dzień słońca) - niedziela
Kalendarz juliański
spóźniał się (o 1 dzień na 128 lat) w stosunku do
astronomicznego, został więc zastąpiony przez obecnie
obowiązujący kalendarz gregoriański.
Kalendarz gregoriański
Kalendarz
gregoriański – kalendarz słoneczny, zreformowany
kalendarz juliański autorstwa Luigiego Lilio. Jest to w
zasadzie kalendarz juliański, do którego wprowadzono
niewielką poprawkę mającą na celu zniwelowanie
opóźnienia w stosunku do roku zwrotnikowego, narosłego
od roku 46 p.n.e. oraz zapobieżenie jego powstawaniu na
przyszłość. Kalendarz juliański spóźniał się 1 dzień na
128 lat, natomiast opóźnienie kalendarza gregoriańskiego
wynosi 1 dzień na ok. 3000 lat.
Różnice pomiędzy kalendarzami juliańskim a gregoriańskim
sprowadzają się do dwóch spraw: •
-
usunięcia 10 dni,
od 5 do 14 października 1582 roku; miało to na celu
skorygowanie powstałego opóźnienia,
-
wprowadzeniu
zasady, że lata podzielne przez 4, ale nie przez 100
będą przestępne, z wyjątkiem tych podzielnych przez
400 (lata 1600 i 2000 były w kalendarzu
gregoriańskim przestępne, a 1700, 1800 i 1900 nie).
Trzeba nadmienić, że wspomniana korekta nie dotyczyła
całości opóźnienia narosłego od 46 p.n.e., lecz tylko
jego części. Przywrócono mianowicie kalendarz do stanu,
w jakim był w czasie soboru nicejskiego w roku 325 n.e.
Ma to ten skutek, że termin np. przesilenia zimowego
wypada u nas 21 grudnia, podczas gdy w czasach Cezara
przypadało to 24 grudnia. Powód wprowadzenia częściowej
korekty związany jest z faktem, iż na soborze nicejskim
ustalono m.in. zasadę wyznaczania świąt Wielkanocy w
kalendarzu juliańskim, która opiera się na założeniu, że
równonoc wiosenna przypada na 21 marca. Aby uniknąć
ponownego przeliczania tablic komputystycznych, rachubę
dni przesunięto tak, aby równonoc wiosenna znów
przypadała na tę właśnie datę.
Odpowiednia bulla została wydana przez papieża Grzegorza
XIII (łac. Gregorius XIII – stąd nazwa kalendarza) w
1582 roku, jednak poszczególne kraje przyjęły nowy
kalendarz w różnych latach (niektóre dopiero w XX
wieku), a niektóre kościoły wciąż jeszcze posługują się
kalendarzem juliańskim.
Warto nadmienić, że fakt zmiany kalendarza bullą
papieską stanowił kontynuację zwyczajów starożytnego
Rzymu. Mianowicie w państwie rzymskim kalendarzem
opiekował się najwyższy kapłan – Pontifex Maximus;
funkcję tę w roku 45 p.n.e. – kiedy wprowadzono
kalendarz juliański – pełnił Juliusz Cezar, w czasach
chrześcijańskich natomiast tytulaturę tę przejęli
papieże.
Kalendarz był wprowadzony natychmiast 15 października
jedynie w Hiszpanii, Portugalii, Polsce, i prawie całych
Włoszech. W niedługim czasie poszło za tym przykładem
wiele innych krajów katolickich. Niektóre kraje
protestanckie adaptowały kalendarz jedynie po części a
niektóre dopiero w późniejszym czasie (np. w Wielkiej
Brytanii w r. 1752).
Jako ostatnie kraje Europejskie wprowadzające kalendarz
były ogólnie te w których większość ludności wiązała się
z kościołami prawosławnymi. Ostatnim europejskim krajem
wprowadzającym zmianę z kalendarza juliańskiego była
Grecja w r. 1923. Zaś ostatnim w świecie krajem, który
wprowadził kalendarz gregoriański była Turcja w r. 1927,
która do tego czasu używała kalendarza muzułmańskiego,
chociaż oficjalna data zmiany kalendarza jest podawana
jako r. 1917. Republika Chińska oficjalnie zaadaptowała
ten kalendarz w r. 1912, potem po długim czasie
rewolucji ponownie był on wprowadzony w r. 1929. Gdy
Chińska Republika Ludowa została utworzona w r. 1949,
lata zaczęto odliczać tak jak na Zachodzie, a nie od
roku 1912 jako pierwszego.
|